ماده و معنی


   بنده از سالها پیش در روند خودشناسی و تاملات شخصی مدتها به این موضوع متمایل به تامل شده بودم که چه رابطه ای بین درون انسان(معنی) و بیرون(دنیای فیزیک و ماده) هست. یعنی چطور ممکن است دنیای درونی انسان تاثیر گذار روی دنیای ماده و فیزیک باشد.
ماجرای «خلقت» و «خدا» و اینکه همه چیز در دست اختیار و قدرت اوست، هم جزو همین مقوله بود و برایم سوال بود. دوست داشتم خودم آن را درک کنم. که:

گوشم شنید قصهٔ ایمان و مست شد
کو قسم چشم؟ صورت ایمانم آرزوست

عقلم تا به اینجا کشش داد که بحث فیزیک کوانتوم و عرفان که چند سال پیش در سایت مطرح کردم و لینک ثابتش در ستون سمت راست سایت هست، احتمال زیاد به این موضوع مربوط باشد. اما هم بلحاظ سختی بحث و هم بلحاظ فرصت نکردن برای تعمق دقیق روی آن، نشد که برسم.

امروز مقاله جالبی دیدم که ظاهرا همین موضوع را توانسته باز کند. خواندم و خیلی جذاب بود و قابل تامل. البته موضوعی خودشناسانه نیست. حاشیه ای است بر خودشناسی. اما اگر برای کسی چنان سوال بنده مطرح بوده و هست، توصیه می کنم این مقاله را بخواند.

شاید اگر شد، در پادکستی در آینده این موضوع رو بهش بپردازم.


(متاسفانه بعد از ماجرای سوء استفاده اخیر، بنده خیلی از مطالبی که بذهنم می‌آید و احیانا جذاب و جالبند را نمی‌توانم در سایت بنویسم. بنابراین آنها را در جمع‌هایی که حالت عمومی ندارد، با دوستانی مطرح می‌کنم. این هم دلیلی مضاعف بر عدم توضیح بیشتر آن مطلب «عرفان و کوانتوم».)


۳ نظر:

ناشناس گفت...

خوش به حال ِ دوستان ِ نزدیک شما !

ناشناس گفت...

خوش به حال ِ دوستان ِ نزدیک شما !

ritardando گفت...

ما که در این محافل خصوصی نیستیم. خوش بحال دوستانتون

ارسال یک نظر