گروه خودشناسی چرا؟


   قبلاً در یک مینیمالی از لزوم خودشناسی گفته شده بود، نیز در گروه خودشناسی واتس‌اپ که با دوستان هستیم، دربارهٔ آن صحبت شده بود. حالا سئوال اینه که چرا گروه و جمع با موضوعیت خودشناسی می‌تونه مفید باشه.

   خیلی روشنه! ما انسانها، و در حقیقت ما ذهن‌ها، بسیار موجودات تاثیرپذیری هستیم. وقتی همنشین و همصحبت هر کس و هر جمعی قرار بگیریم، ملاکهای آن افراد یا مباحث روی زندگی‌مان بسیار بسیار تاثیرگذار هستند.

   من اگر دائماً توسط ارزشهای رایج در یک جمع بخصوص ذهنم بمباران شود، مسلماً تحت تاثیر آنها، غم و غصه‌هایم و دغدغه‌هایم هم همان دغدغه‌های آن ملاکها و ارزشها خواهد بود. این موضوعی بی‌نهایت ساده و روشن است.

   خُب، حالا اگر جمعی بتوانم پیدا کنم که ملاکهای آنها و سخنانشان هر چه غنی‌تر و سالم‌تر باشد، و سعی کنند از اوج بزندگی نگاه کنند و ملاکهای زندگی‌شان ملاکهای پست و پیش‌پاافتادهٔ جامعه و اکثر جمع‌ها نباشد، چه خوب و مفید است که در این جمع قرار بگیرم. بقول مولانا «به گلبن وصل» کنم خودم را.

   در جمعی که یکدیگر را سوای ارزشهای رایج و تعارفات دست و پا گیر جامعه ببینند و اگر عیبی در هم می‌بینند، صمیمانه، مشفقانه و در عین حال رک و صریح بهم بگویند. از حرف زائد و یاوه بپرهیزند و در کار خودشناسی‌شان جدیت، همت و پشتکار داشته باشند.

---
فردا(پنجشنبه) صبح درکه هر کس می‌آید، خبر دهد. تا ظهر و احتمالاً عصر آنجاییم.


۱ نظر:

ناشناس گفت...

چه خبر از گروه خودشناسی عمومی؟

ارسال یک نظر