سه نکته دربارهٔ خودارضایی

 
۱. آمدیم و از دستت در رفت، درست مثل اینکه خسارت مالی دیده‌ای. حالا ملامت شدیدی که می‌کنی کار اشتباهی است. ملامت باعث می‌شود فشار شدیدی بر خودت وارد کنی. و این فشار روانی باعث می‌شود استرس و نگرانی تداوم پیدا کند. و این استرس خودش در دراز مدت باز باعث پناه آوردن به خودارضایی می‌شود. چرا که یکی از دلایل اصلی خودارضایی، خلاصی از استرس روانی است. ارضای جنسی باعث می‌شود فرد - ولو بطور موقت - از فشارهای روحی فراغت پیدا کند. در حقیقت فراری است از استرس. (استرس هم ناشی از «خود» است. و باقی ماجرا که در کلاس‌های خودشناسی گفته شده.)

   پس، اگر خطا کردی، ملامت نکن. بدون ملامت از همانجا به بعد انجامش نده.

   اشتباهی که اکثر افراد می‌کنند این است که تصور می‌کنند بوسیلهٔ ملامت، بوسیلهٔ زدن شلاق بر روان‌شان، بوسیلهٔ این تنبیه روحی، باعث می‌شوند دیگر خودارضایی نکنند. حال آنکه به تجربه حتی دریافته‌اند که اینطور نیست. اما باز هم ملامت می‌کنند!

۲. از جمله فکرهایی که پس از خطای خودارضایی سعی می‌کند بر انسان چیره شود این است که «دیگه کار از کار گذشته و حالا که انجام دادی، دیگه هر چند بار دیگه انجامش بده. تو از دست رفته‌ای و دیگر فایده‌ای ندارد». این فکر کاملاً اشتباه است. در اولین دوربرگردان می‌توانی برگردی و خودت را نجات دهی. البته که ضرری داده‌ای، اما این به معنی آن نیست که دیگر هر چه ضرر است باید بدهی! فرض کن مالی را از دست داده‌ای، بله ضرر کرده‌ای، این واقعیت است و در آن شکی نیست. اما حالا آیا باید بقیهٔ مالت را هم سوخت کنی و آتش بزنی؟ آیا باید دوباره و چندباره خودارضایی کنی و بیشتر و بیشتر روانت را رنجور کنی؟! دادن ضرر بیشتر هیچ توجیه خردمندانه‌ای ندارند. بنابراین در اولین فرصت برگرد سراغ حفظ و مراقبت از خودت.

۳. میل جنسی مانند میل غذا خوردن میلی طبیعی و انسانی است و باید از راه درست و طبیعی آن برآورده شود. درست است که مقدار زیادی از میل به خودارضایی بخاطر مسائل ناشی از استرس‌های منبعث از فشارهای «خود» است، اما در عین حال خود میل جنسی نیز یک واقعیت است و باید برای ارضای صحیح آن اقدام کنی. نه اینکه انتظار داشته باشی دست روی دست بگذاری و خودت را تحت فشار شدید قرار دهی و عذاب بکشی. و آنوقت وقتی از دستت در رفت، بنشینی و بزنی توی سرت.

+ این یادداشت برای بعد از انجام خودارضایی است. برای وقتی که از دست فرد در رفته. نه به معنی توجیه خودارضایی. امیدوارم روشن باشد.

+ نکات دیگر، پادکست و یادداشت‌های دیگری در مورد همین موضوع در این کانال و سایت آمده است. می‌توانی با جستجوی واژهٔ «خودارضایی» آنها را بیابی.

+ اگر مایل‌اید تجربیات خود را در این زمینه با دوستان‌تان در میان بگذارید، از لینک زیر می‌توانید استفاده کنید.


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر