پرسش بر «نور نور نور...»

سئوال: شما از این جمله چه می‌فهمید؟
مؤمنان واقعی «بی‌خدا» هستند!

پاسخها:

- آنچه اندیشی پذیرای فناست
انچه در اندیشه ناید ان خداست

- هیچ تصویری از خداوند سبحان نداشتن!

- خدا پاک و منزه است از اینکه وصف شود و در حیطهٔ تصور و تفکر در آید.

- يعني مومنان واقعی هيچ تصوري از خدا در ذهن شان ندارند.

- خوب برخی افراد برای خدا یه شخصیت personality قایل هستند. که خدا هم انگار یک آدمه مثله ما حالا با ویژگی های خاص خودش. ولی خدا یا حقیقت در ذهن و در حیطه ی اندیشه و تصویر نمیگنجه. و اصولا هر توصیف و تصویری از خدا داشتن غلطه چون حقیقت نو به نو روان میشه.
پس مومنین بی خدایند یعنی از حقیقت تصویری ندارند.

- فکر می کنم منظورش این باشه که مومنان واقعی به وحدت با خدا رسیدن و دیگه با اون یکی شدن یکی من یکی خدا وجود نداره  هر دو یکی هستن.اون خدایی که در آسمونا  قبلا متصور میشدن دیگه وجود نداره. خدای حقیقی والاتر از اینهاست.

- اگر خدا رو به معنای تصویری که ما از خدا تو ذهن داریم بگیریم درسته. اما خوب پر واضحه که تصویر خدا با خود خدا یکی نیست.

- من یاد آیه،افبغیرالله اله ؛ افتادم.
آیا غیر خدا رو ،خدا میانگارید؟که شامل خدای ذهنی هم میشه.

- هویت فکری با خدای فکری کار میکنه..و باهاش معامله میکنه

- در این جمله به یک تعبیری با توجه به جمله" لا اله الا الله"،مومنان واقعی بدون "اله"(خدایان خودساخته) هستند،و با الله(یگانه خدای حقیقی)هستند.

- يه معني ديگه ء جمله ء مومنان بي خدايند اين ميتونه باشه كه مومنان واقعي كسي رو بعنوان اوتوريته نميشناسند. فقط خدای واقعی رو می پرستند.

- آنچه انديشي پذيراي فناست
وانچه در انديشه نايد آن خداست

- آقای پانویس بنظرم چون اکثر مردم عام هستند و همچنین تعصب دارن دیگر روی مطلب زیاد فکر نمیکنن اگر هم فکر کنن برداشت عرفانی نمیکنن ثانیاً شما انتظار داری همه، جلسات رو گوش بدن بعد بیان این جمله رو بخونن؟ اکثر و عامه مردم دقت و انصاف چندانی ندارند متاسفانه.

- این جمله یعنی همان که در عرفان با نام شرک خفی و شرک جلی از هم جدا می شوند. شرک خفی یعنی ما یک تصویر و تصور از خدا داریم. و آن تصویر ذهنی ما قطعاً خود خدا نیست. خدا که در حیطهٔ تفکر نمی گنجد! بخاطر دارم که این مبحث را شما در جلسات شرح مثنوی خوب باز کرده اید.

زین وصیت کرد ما را مصطفی(ص)
بحث کم جویید در ذات خدا

هر چه اندیشی پذیرای فناست
آنچه در اندیشه ناید، آن خداست

پس مومنان واقعی «بی‌خدا» هستند، به این معناست. یعنی در نور نور نور ... بی‌تصویری از حق هستند. و چه خوب کرده‌اید که کلمهٔ بی‌خدا را در گیومه قرار دادید. کسی کمی دقت کند، متوجه می‌شود. اما کو دقت؟!

۲ نظر:

ناشناس گفت...

من نمی دونم این افرادی که جواب یه جمله رو با یه صفحه با کلی مرجع می دن و هیچی از گذشته ی مباحث نمی دونن چطور یه مرتبه وقتی یه جمله ایهام دار (ظاهرا) یکی میگه پیداشون میشه

مرتضی گفت...

آقا اصلاً دعوا نکنید خود خدا خودش رو تو کتابش معرفی کرده هر کی می تونه تصویر و یا تصوری از اون طبق آدرس خودش ارائه بده بگه تا ما هم از سر و کولش بالا بریم:
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّـهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّـهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾

نه والا...!

ارسال یک نظر