فهم و اقدام عملی


   بعضی از دوستان اعتراض بحقی می‌کنند در مورد بعضی مینیمال‌هایی که پانویس در اینجا می‌نویسد. مثلاً می‌گویند: گفته‌ای نیاز و ترس را از رابطه‌ات با همه چیز حذف کن. و از طرفی انسان اسیر هویت، نیاز و ترس جزو لاینفک هستی روانی‌اش است. چطور می‌تواند به یک توصیهٔ تو اینها را حذف کند؟ مگر می‌شود؟

   قبلاً هم بارها گفته‌ام که مخاطب این بخش مینیمال‌ها و نوشته‌های بنده روی این سایت، علی العموم کسانی هستند که جلسات شرح مثنوی را گوش داده‌اند و یا کتابهای معرفی شده را خوانده‌اند یا در کلاس‌های خودشناسی شرکت دارند و لِم‌ها را انجام می‌دهند. در حقیقت این نوشته‌ها تلنگری و یادآوری‌یی است و بقول این خارجی‌ها، تیپ‌ها یا همان نکات اشاره‌گونه‌ای هستند برای این افراد، نه برای کسانی که در این باغ نیستند(و فکر می‌کنند هستند).

   این را جدی بگیرید که کسی که در این فضاست و کار عملی می‌کند، این نوشته‌ها را جوری می‌خواند و کسی که نیست، جور دیگر. در دو دنیای متفاوت هستند. خیلی‌ها واقعاً متوجه این موضوع نیستند.

   ببین، مثلاً همین نوشتهٔ اخیر را که «ترس و نیاز را حذف کن از رابطه‌ات....» برای کسی که در این فضا نیست، بله، او نمی‌تواند اینها را حذف کند. چون اساساً تداوم وضعیت نابسامان روانی او، بستگی به بودن این دو عامل دارد. 

   اما بیا از نگاه کسی که در این فضای خودشناسی هست و تمرین‌هایی که داده‌ایم را انجام داده(تمرین‌های جدی را!) و قلق کار دستش آمده، این جملهٔ مثال‌مان را نگاه کنیم. این فرد مسلماً درک کرده بصورت حسی(نه عقلی)، که تمام بود و نبود هویت به استمرار ترس است، به استمرار نیاز هویتی است. دیده و لمس کرده که ذهن، دم به دم در حال هویت‌تراشی است، شخصیت‌پردازی است، از طریق توهم‌اندیشی، فکرِ پس از فکر. دیده است و لمس کرده است، نه اینکه فهمیده. حالا با این اشاره که «نیاز و ترس را از رابطه حذف کن»، توجه‌ش معطوف به همین موضوع می‌شود در درونش، و چون قلق کار دستش آمده، بصورت حسی می‌تواند اینها را حذف کند چون این مهارت و توانایی عملی را پیدا کرده. لذا این اشاره می‌تواند در حال او نافذ باشد و مانند یک یادآوری موثر عمل کند. 

   تفاوت کسی که کار کرده و کار نکرده بسیار زیاد است. کار عملی با کار تئوریک و خواندن صرف فرق دارد. این دو با هم برابر نیستند. لذا تاثیر آنچه را هم که دریافت می‌کنند، مانند این اشاره‌ها، برای‌شان یکسان نیست.

   مشکل ما این است که فکر می‌کنیم با صرف درک عقلی، کار کرده‌ایم. خیر، اصلاً اینطور نیست. انجام تمرینات بسیار بسیار تاثیرگذار است.

شادکام باشید



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر